Pages

Sunday 25 October 2015

Pentingnya Perancangan Dalam Perniagaan..

Assalamualaikum semua....

Saya baru sampai di Pahang...merentas perjalanan hampir 200km untuk ke sini...lebih kurang 2 jam 30 minit dari rumah saya ke Triang melalui jalan lama...sambil-sambil melihat dan berfikir tentang ciptaan Allah..dah bosan melalui Highway...ikut jalan lama lebih tenang....

Semalam saya terfikir ...masa sibuk mengemas dapur rumah...saya terfikir tentang pentingnya Perancangan Perniagaan...menurut "Mak Angkat" saya...dia tiada planning dalam hidupnya...buat duit hanya untuk "survive" dalam kehidupan...saya terfikir tentang kata-kata beliau...bagi saya...saya tak begitu bersetuju dengan pendapat beliau....(masa tu senyum dan angguk sahaja....).Walaupun saya tak berjaya dalam perniagaan...hampir 10 tahun bekerja sendiri...dan adakalanya buat biz dan gulung tikar..tapi saya tahu perancangan dalam perniagaan adalah amat penting sekali..



Kenapa Penting...
Bagi Saya...
1) Perancangan ibarat peta yang memacu kita ke destinasi
2) Menjadi kayu ukur tahap progress biz kita

Sepertinya....kita berjalan tapi tak tahu arah...dari Utara..terus berjalan tanpa arah....jalan-jalan punya jalan sampailah ke Timur...Selatan...Barat....mana sahaja langkah terhenti kat situ destinasi kita....boleh ke macam tu??...heheh
Kalau zaman sekarang....isi minyak kete full tank jalan sampai minyak habis...dan kat situlah kita akan sampai....boleh ke macam tu???mesti takkan...buatnye sampai ke dalam hutan...??
Sekarang saya pun sedang merancang apa yang patut dan saya mesti buat sebelum berakhirnya 2015....Insyaallah tahun hadapan saya akan melahirkan baby..macam-macam persediaan dan perancangan nak kena buat...jadi saya merancang baki 2 bulan dalam tahun 2015 untuk mencari dan menggali ilmu sahaja...untuk projek biz terpaksa ditangguhkan lepas baby keluar nanti.....

Apa yang saya buat sekarang:-
1) Register klinik Usahawan Dr Azizan November ni di Melaka
2) Register IMKK 3 hari pada December
3) Register dengan LKM untuk Program Usahawan Coklat
4) Berjumpa dengan usahawan Coklat...nak berguru dengan beliau...

Inilah yang saya akan buat untuk habiskan tahun 2015 ni...Moga Allah permudahkan urusan saya...doakan ye!!...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...